2012. szeptember 25., kedd

Megyünk Tokába borozni?


Szegény tokajiak meg ezerrel fogják a fejüket! Ez minden szempontból a nókomment kategória. A „Hárslevelű” végén árválkodó Impact-szerű hungarumlaut már szót sem érdemel.

  • Magyarázatul: a „Tokaji” az márkanév, akárcsak az Audi vagy a Bentley. Nem melléknév, nem írjuk kisbetűvel (a fent említett tokajiak a település lakosai…), nem költjük át és nem írjuk „ly”-nal, sem „j” nélkül, mint a „mien” szavunkat!
  • Az olaszrizling meg összetett szó. Pont.
  • A „300-ft” is gyöngyszem. Először is a szám után álló kötőjel után hiányzik a szóköz, ezért nem azt a szerepet tölti be, aminek szánták. Hanem hozzátapad a „ft”-hoz, ami pedig helyesen „Ft”. Tehát inkább így írjuk: 300- Ft – viszont ez a kötőjel minden tovább nélkül el is hagyható.

8 megjegyzés:

  1. Jól mondod BonFire, Sőt én plakátra úgy teszem rá az árat, hogy az összeg után pont, majd kötőjel. Például egy buli flyer-re, belépő ára.: 1000.- Vagy pedig ezek nélkül csak simán 1000 Ft. Néha, nagyobb összeg/szám kiírásánál teszek pontot is, bár nem tudom melyik a helyes(ebb), a pont vagy a szóköz. A "10.000 ember" avagy a "10 000 ember". :-) Ha jól tudom a vessző (10,000) az a nyugat-európai formula...

    VálaszTörlés
  2. Gábor: nincs itt semmi érthetetlen. Az angolszász tizedesek jelölésére pontot használ, mi pedig vesszőt. Ahol egy számban vessző szerepel, az tizedestört magyar szövegben. A csavar ott kezdődik, hogy az angol is használ ám vesszőt, csak éppen nem arra, amire mi! Az angol a vesszőkkel tagolja az ezres helyiértékeket, mi pedig magyarul szóközzel. 10 000-től így tagoljuk a számokat: 2 765 891. Az angolnál ez: 2,765,891. Magyarul tehát durva hiba vesszővel tagolni az ezreseket, mivel az nálunk a tizedestörtekre van fenntartva, és nem szerepelhet egy számban egynél több belőle.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ja, és természetesen pontokkal tagolni a számokat még orbitálisabb hiba, hiszen nálunk a pontnak semmilyen formában nincs helye a számjegyek között. Azt kell egyszer s mindenkorra megjegyezni, hogy tökmindegy, hogy az angol helyesírás szerint mi a helyes, ha egyszer magyar nyelvű anyagot szerkesztünk, akkor mindig a magyar nyelvű helyesírást kell betartanunk. Tökmindegy, hogy az angol ezt nem érti. A magyarnak kell értenie, neki szól.

      Tehát nem

      • 2,765.891
      • 2.765.891

      hanem
      2 765 819

      A számjegy után akkor áll pont és kötőjel, amikor nincs mértékegység, pl. Ft. Ha kiírjuk, hogy forint, akkor nem kell kitenni. Tehát két forma helyes

      15 990.-
      15 990 Ft

      Az se baj, ha a forint elé kiteszed a pont-kötőjelet (15 990.- Ft), mert ez azt jelzi, hogy nem lehet több nullát mögé írni. Ez a kézírásból jött át, ahol ugye nem kunszt egy csekkre még egy nullát besuvasztani, hacsak! nincs utána valami lezáró karaktersorozat. A pont-kötőjel tehát az összeg végének jelölésére szolgál.

      U.i.: Ha a forintról, mint pénzről beszélünk, kisbetűvel írjuk, mértékegységben viszont mindig nagy F és kis t szerepel, így: Ft.

      Törlés
    2. Köszönöm szépen, tényleg hasznos amiket leírtál! :-) Természetesen én is azt vallom, hogy magyar célközönség számára magyarul kell írni. Ha lehet én még az idegen szavakat is kerülöm, ha csak nem márkanév, vagy valami más okból, illetve kötelezően rendelték. A forint írásával és a többivel tisztában vagyok, viszont valami rossz beidegződés, vagy nem tudom mi alapján a számok tagolását tényleg rosszul tudtam/csináltam. Tulajdonképpen nem hiszem, hogy sokszor, mert ilyen jellegű megrendelés nem jött (pl webáruház árak listázása). Inkább csak privát levélben követtem el a hibát, amikor árlistát adtam. :-)

      U.i.: Nem lehet, hogy értesítést kapjak az oldalon történtekről valami módon? Most is azért késtem a válasszal, mert csak úgy elnéztem errefelé, hátha történt valami és ekkor láttam meg a válaszod. :-) A Chrome-ban külön fülön meg van nyitva a "reszegtypo.blogspot.hu", de sajnos nem néztem meg minden nap. Köszi!

      Törlés
    3. Nem ismerem a BlogSpot motorját annyira, de úgy látom, a komment box alatt nincsenek további lehetőségek, mint pl. az e-mail értesítés. Nekem jön, mert ugye én vagyok a szerző, de hozzászólóknak – ezek szerint – nem.

      Törlés
  3. Pl a másik blogomba hegesztettem Facebook-plugint, és baszik értesíteni, ha komment jön. Sőt, még a cikkek alatt sem számolja, csak a rendes blogmotoron futó kommenteket. Nehogy véletlenül értesüljek róla.

    Ki van ez találva.

    VálaszTörlés